Waarom een nieuwe stuw?

De huidige stuw in Kerkhove is bijna 100 jaar oud en dus dringend aan vervanging toe. Eerder werden op de Boven-Schelde al de stuwen in Oudenaarde en Asper vernieuwd. Nu is de stuw in Kerkhove aan de beurt. De nieuwe stuw wordt een ontdubbelde stuw met twee stuwopeningen. Wanneer tijdens een noodsituatie één stuw defect is, kan de andere stuw nog steeds voldoende water afvoeren. Naast de nieuwe stuw komt ook een visnevengeul. Dat is een technische constructie die ervoor zorgt dat de vissen zonder problemen langs de nieuwe stuw kunnen zwemmen. De nieuwe stuw komt op de oever (kant Kerkhove) naast de huidige stuw. Er wordt dus in den droge gebouwd, nadien worden er nieuwe geulen gegraven om de stuw in verbinding te stellen met het water van de Boven-Schelde. In totaal zullen de werken 5 jaar duren. De kostprijs van het project bedraagt ongeveer 16 miljoen euro.

Stuwen en sluizen

Op elke waterweg is er een hoogteverschil tussen de bron en de monding. De waterweg wordt opgedeeld in verschillende delen, waarbij aan het uiteinde van elk deel een stuw en een sluis aanwezig zijn. Het waterpeil is in elk deel verschillend en verlaagt trapsgewijs van bron tot monding.

Een stuw is een constructie die de waterstand van een waterweg regelt. De stuwen op de Boven-Schelde voeren het water af en vermijden zo wateroverlast. Daarnaast zorgen ze er ook voor dat er altijd voldoende waterdiepte is voor de scheepvaart. In droge periodes zullen de stuwen dus vaker dicht zijn om water op te houden. In periodes met veel regen, zullen de stuwen open staan om het water af te voeren.

Een sluis is een constructie die ervoor zorgt dat schepen het hoogteverschil op de waterweg tussen twee delen kunnen overbruggen. Elke sluis heeft minstens twee deuren. Als het schip de sluis is binnengevaren, sluiten de deuren zich achter het schip. Door schotten te openen loopt het water in of uit de sluis tot het waterniveau in de sluis gelijk komt te staan met het waterniveau van het deel waarop het schip zijn weg zal verderzetten.

De Boven-Schelde

Geografisch: de Boven-Schelde is de hoofdwaterloop van het Bovenscheldebekken. Deze rivier ontspringt in Noord-Frankrijk op het plateau van Saint-Quentin. Vooraleer de waterweg in Spiere-Helkijn Vlaanderen binnenstroomt, is de Schelde al 124 km lang. Vanaf de gewestgrens tot aan de Ringvaart in Gent is de Boven-Schelde 50 km lang. Het kanaal Bossuit-Kortrijk verbindt de Boven-Schelde met de Leie. Het Spierekanaal verbindt de Boven-Schelde (via Wallonië) met de Deûle (Leiebekken) in Frankrijk.

Waterbeheersing: de Boven-Schelde is een typische neerslagrivier. Een hevige regenbui kan de waterweg kortstondig veranderen in een snelstromende rivier. Sinds de aanpassingswerken aan de Boven-Schelde waarbij de waterweg verbreed en verdiept werd, hebben er zich geen zware overstromingen meer voorgedaan. Ook de vernieuwing van de stuwen in Oudenaarde en Asper (en later ook in Kerkhove) hebben een positief effect op de waterbeheersing.

Recreatie:  zonnen, wandelen, fietsen, surfen, roeien, zeilen, hengelen of gewoon met volle teugen genieten van het landschap. De omgeving van de Boven-Schelde leent zich uitstekend tot recreatie. Waterwegen en Zeekanaal NV is zich bewust van de verschillende functies van deze waterweg en bouwt deze zelf verder uit. Van verharde jaagpaden voor wandelaars en fietsers tot speciale diensten en infrastructuur voor de pleziervaart en allerlei watersporten. Momenteel wordt er in Oudenaarde gewerkt aan een nieuwe fietsers- en voetgangersbrug die moet zorgen voor een veilige en vlotte verbinding over een oude arm van de rivier.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s